SELAGI KITA HIDUP

1 2 3 4 5 Rating 4.35 (17 Votes)
AddThis Social Bookmark Button

Baca: Kisah Pr. Rasul 9:32-43

...mereka menunjukkan kepadanya semua baju dan pakaian yang dibuat Dorkas waktu ia masih bersama mereka.(Kisah Pr. Rasul 9:39)


Bacaan Alkitab Setahun:
2 Raja-Raja 24-25



Cerita apa yang kerap kita dengar dari orang-orang ketika kita menghadiri sebuah upacara pemakaman? Pastilah kita banyak mendengar cerita tentang perbuatan baik almarhum semasa hidup. Seperti sebuah ungkapan yang berkata: Gajah mati meninggalkan gading, harimau mati meninggalkan belang, dan manusia mati meninggalkan nama. Teladan dalam hal perbuatan baik yang dilakukan semasa hidup, tentu akan selalu meninggalkan kesan yang baik dan selalu dikenang oleh orang-orang yang ditinggalkannya.

Suasana haru menggelanyuti hampir setiap orang ketika Dorkas dikabarkan meninggal. Apa pasal? Semasa hidupnya, Dorkas terkenal sebagai seorang yang suka berbuat baik dan memberi se dekah. Teladan hidup Dorkas ini ternyata telah begitu membekas di hati orang-orang yang pernah menerima dan menyaksikan kebaikan hatinya. Hal ini dibuktikan dalam ayat ke 39, ketika ia mati, semua janda berduyun-duyun datang hanya untuk menunjukkan baju dan pakaian yang dibuat Dorkas semasa ia hidup. Dorkas, telah menghadirkan berkat Tuhan lewat kepedulian, kasih, dan kemurahan hatinya kepada orang-orang yang tidak berdaya, selagi ia hidup! 

Sudahkah kita berbuat baik hari ini? Hidup untuk menghadirkan berkat Tuhan kepada sesama adalah kehendak Tuhan bagi hidup kita. Ini berarti bahwa selayaknyalah hidup orang-orang kristiani senantiasa menunjukkan kemurahan hati dalam hal berbuat baik. Sesungguhnya iman seperti inilah yang dikehendaki Tuhan! Yaitu ketika iman itu disertai dengan perbuatan-perbuatan kasih kepada sesama selagi kita hidup.—SYS

SELAGI KITA HIDUP ADALAH WAKTU TUHAN BAGI KITA UNTUK
MENGHADIRKAN BERKAT-BERKAT TUHAN KEPADA SESAMA


Anda diberkati melalui Renungan Harian?
Jadilah berkat dengan mendukung pelayanan kami.
Rek. Renungan Harian BCA No. 456 500 8880 a.n. Yayasan Gloria

Respons: